عوامل اصلي تخريب كننده مفصل زانو
شنبه ۱۳۹۶/۰۹/۰۴ ۰۸:۴۶:۱۲ 260

بی شک ورزش كوهنوردی با تمامی لذت ها و زيبايی های آن هميشه طرفداران بیشماری داشته و خواهد داشت ولی رعايت نكردن برخی اصول اوليه در دراز مدت سبب تخريب مفصل زانو شده و باعث درد فراوان در مفصل زانو خواهد شد.

پيشگيری بهترين راه درمان هر درد می باشد.

  1. كاملترين و بهترين راه تقويت مفصل زانو بدنسازی عضلات چهار سر زانو و همسترينگ مي باشد. با تقويت اين عضلات فشار زيادی از روی مفصل زانو برداشته شده و بی شک دچار مشكل زانو درد نخواهيم شد.
  2. صعود های سرعتی و در ادامه فرودهای با سرعت بالا در محيط كوهستان شايد در ابتدا شما رو دچار مشكل نكند ولی در دراز مدت مفصل زانو را تخريب كرده و مي تواند هر ورزشکاری را زمين گير كند.
  3. حمل كوله های سنگين يكی ديگر از عوامل تخريب كننده مفصل زانو می باشد و همچنين سبب كمردرد خواهد شد. لازم به ذكر است كه بيشترين وزنی كه هر كوهنورد مجاز به حمل آن ميباشد بايد حداكثر برای خانم ها ۱/۵ و برای آقایان ۱/۴ وزن خودش باشد.
  4. استفاده از كفش مناسب كوهنوردی هر فصل با رعايت استاندارهای جهانی يكی ديگر از عوامل پيشگيری كننده از تخريب مفصل زانو مي باشد.
  5. استفاده از باتوم كوهنوردی در هر صعود و فرودی در محيط كوهستان. بی شک يكی ديگر از مهمترين عوامل پيشگيری كننده از تخريب مفصل زانو استفاده صحيح و درست از باتوم كوهنوردی ميباشد. در هنگام فرود بيشترين ضربه و فشار را مفصل زانو با ۵ برابر وزن هر شخص تحمل ميكند. يعنی اگر به عنوان مثال وزن شما در حدود ٨٠ كيلو و كوله پشتی شما هم ٢٠ كيلوگرم باشد؛ در هنگام فرود مفصل زانوی شما فشاری در حدود ٥٠٠ كيلوگرم را تحمل خواهد کرد؛ ولي با استفاده صحيح از باتوم كوهنوردی علاوه بر حفظ تعادل و نظم در هنگام فرود ٣٠ درصد از فشار وارده بر مفصل زانو کاهش خواهد یافت.
  6. خوردن مايعات فراوان در هنگام كوهنوردی علی الخصوص خوردن آب سبب هيدراته شدن بدن شده و از آسيب های وارده به مفصل زانو در دراز مدت ميكاهد.
  7. كاهش وزن يكي ديگر از عواملی است كه علاوه بر حفظ سلامتی بدن هر شخصی سبب پيشگيری از تخريب مفصل زانو خواهد شد.
  8. ريكاوری مناسب پس از هر برنامه كوهنوردی بهترين و مناسب ترين راه ريكاوری مفصل زانو پس از هر برنامه سنگين كوهنوردی؛ شنا كردن و راه رفتن در آب استخر ميباشد.
  9. خوردن قرصهای گلوكوزامين و غضروف ساز فقط و فقط جنبه تجاری و تبليغاتی داشته و شايد در كوتاه مدت سبب كاهش درد در مفصل زانو شوند ولی در دارز مدت اثری نخواهند داشت. با رعايت يک رژيم سرشار از غذاهای دريايی و سبزيجات فراوان و همچنين استفاده از تجارب دكترهای تغذيه به سلامت بيشتر مفصل زانو و بدن خود كمك خواهيم كرد.

شايد خواندن اين نوشته ها وقت زيادی از شما نگيرد ولي مطمئن باشيد كه رعايت كردن هر كدام از اصول بالا كليد كاهش دردهای مفصل زانو در دراز مدت خواهد شد و شما به عنوان يک كوهنورد و یک ورزشکار بدون هيچ مشكلی از محيط كوهستان لذت خواهيد برد.

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.